9فوریه 2022 - دیابت یک بیماری مزمن است که بیش از 463 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و دیابت نوع 2 بین 90 تا 95 درصد از کل موارد ابتلا به دیابت را تشکیل می دهد. تحقیقات در علم ورزش تایید می کند که فعالیت بدنی می تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند و همچنین به بیماران در مدیریت اثرات آن کمک کند. برای کمک به بیماران و متخصصان ورزشی در مبارزه با دیابت نوع 2، کالج آمریکایی پزشکی ورزشی(ACSM) ، توصیه‌هایی را در شماره فوریه مجله ی برجسته خودMedicine & Science in Sports & Exercise ، منتشر کرده است.

دکتر Jill A. Kanaley، سرپرست این تیم تحقیق، گفت: ورزش می‌تواند نقش مهمی در مدیریت دیابت نوع 2 ایفا کند، و تمرینات را می‌توان برای تناسب بیشتر با توانایی‌های  افراد، تغییر داد. کسانی که دیابت نوع 2 دارند و می خواهند وزن خود را کاهش دهند، باید چهار تا پنج روز در هفته تمریناتی با حجم نسبتا بالا ​​را انجام دهند.

علاوه بر توصیه های دکتر Kanaley، در اینجا هفت نکته دیگر وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و مربیان آنها باید هنگام فعالیت بدنی به خاطر بسپارید

دکتر جیل آ. کانالی، از دانشگاه میسوری در کلمبیا، و همکارانش شواهد فعلی را خلاصه کرده و توصیه های سال 2010 را در مورد ورزش و دیابت نوع 2 گسترش و به روزرسانی کردند:

·       برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، تمرینات ورزشی هوازی منظم، مدیریت قند خون را بهبود می بخشد، و مدت زمان هایپرگلیسمی روزانه و قند خون کلی را کاهش می دهد.

·        از نظر مدیریت کلی گلوکز و کاهش سطح انسولین، تمرینات ورزشی مقاومتی با شدت بالا، اثرات مفید بیشتری نسبت به تمرینات مقاومتی با شدت کم تا متوسط ​​دارد.

·        سطح قند و انسولین خون پس از غذا به طور متوسط با "دوزهای" کوچک از فعالیت بدنی در طول روز برای وقفه در نشستن، ​​کاهش می یابد، به خصوص برای افرادی که مقاومت به انسولین و شاخص توده بدنی بالاتری دارند.

·        برای اثرات مفید بر هموگلوبین A1c، چربی های خون و فشار خون، کاهش وزن بیش از 5% ضروری به نظر می رسد.

·        برای کاهش چربی احشایی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، ورزش با حجم نسبتا ​​بالا (حدود 500 کیلو کالری) چهار تا پنج بار در هفته انجام شود.

·        به جوانان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود، علیرغم داده های محدود، به همان اهداف فعالیت بدنی تعیین شده برای جوانان در جمعیت عمومی، دست پیدا کنند

        .در حالی که ورزش هوازی مداوم می تواند به کنترل قند خون کمک کند، ورزش کردن انرژی می گیرد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید در صورت امکان مقداری انسولین خود را کاهش دهند یا قبل از رفتن به باشگاه، مقداری کربوهیدرات بیشتر برای جلوگیری از افت قند خون مصرف کنند.

دکتر Kanaley، می‌گوید: دستورالعمل‌ اخیر برای اکثر افراد مبتلا به دیابت، از جمله جوانان، با چند استثنا و تغییرات کوچک قابل اجرا است. همه افراد باید به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشند، زمان کم تحرکی خود را کاهش دهند و در زمان نشستن خود با فعالیتهای مکرر وقفه ایجاد کنند.

اگر می خواهید درباره آخرین توصیه های ورزشیACSM ، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اطلاعات بیشتری کسب کنید، بیانیه اجماعی کامل را در سایت این سازمان بخوانید. همچنین می توانید اینفوگرافیک پشتیبانی را در مورد هفت موردی که باید هنگام فعالیت بدنی با دیابت نوع 2 به خاطر بسپارید، در آدرس زیر مشاهده کنید.

https://www.acsm.org/education-resources/trending-topics-resources/resource-library/detail?id=de9685af-a074-4e2d-a646-6881c8b8f56e

منبع:

https://www.newswise.com/articles/acsm-publishes-new-recommendations-on-type-2-diabetes-and-exercise